Gyerekek és a Táplálékkiegészítők… (a darázsfészek) :)
Gyerekek és a Táplálékkiegészítők… (a darázsfészek) :)
High5 - 2017-04-06

Tudom, hogy most egy darázsfészekbe fogunk nyúlni ezzel a témával, de vállaljuk a véleményünk.

Egyre gyakrabban kerülnek elő az alábbi kérdések:

„Mikortól? Mit? és Adhatok-e a 8-16 éves sportoló gyerekemnek táplálékkiegészítőket? Kell-e egyáltalán?”

Ebben a cikkben erre keressük a választ.

Először is tegyük tisztába az alap tudnivalókat sportolói szempontból.

Mindjárt kiragadnám a „sportoló” szót, hiszen sok táplálkozással kapcsolatos fórum nem választja szét a nyugalmi (mindennapi) és a sportolási energiaszükségletet, hanem egy általános sémát húz rá, és sokan ezekből az úgymond téves információkból táplálkoznak. Az utóbbi esetben ugyanis a megnövekedett energiaigény miatt már nem érvényesek az általános táplálékbeviteli szabályok, és itt kapcsolódnak be az úgymond „táplálékkiegészítők.

A sportolásnál például sok mindent számításba kell venni és úgy kalkulálni a tápanyagigényt: Gondolok arra, hogy… Milyen sport? Mennyi ideig tart? Milyen a külső hőmérséklet? Milyen a páratartalom? Mennyire vagyunk edzettek? Milyen intenzitáson végezzük? Stb…Stb.

Szóval rengeteg mindenre figyelni kell, de egyvalami mindig megegyezik, az pedig, hogy milyen főbb tápanyagokra van szükségünk, és ez legyen gyerek vagy felnőtt.

  • Szénhidrátra,
  • fehérjére,
  • zsírokra,
  • ásványi anyagokra,
  • vitaminokra,

Mi most itt a gyerekekkel szeretnénk foglalkozni, és mivel, hogy ők is emberek (csak kicsik) J nekik is szükségük van a fenti mikro és makro tápanyagokra, kérdés hogy ezt milyen formában tudják bevinni a szervezetükbe, illetve mennyit?

Kezdjük is a legprovokatívabb kérdéssel:

Szüksége van-e a sportoló gyerekemnek táplálékkiegészítőre?

Most lehet hogy sok szülő az alábbi kijelentésért megkövez majd, de vállalom a véleményem.

“A gyerekeknek is szükségük van a sportolás alatti táplálékkiegészítésre!”

De miért gondolom így? Íme néhány magyarázat…

  • Miből gondoljuk, hogy a gyerekünk másképpen működik mint mi felnőttek? Sőt… Mivel hogy ők egy fejlődésben lévő szervezet ezért nekik is nagyon fontos, hogy megfelelő és minőségi tápanyaggal lássuk el a szervezetüket, csupán a mértékletességre kell figyelni!
  • Mit nevezünk egyáltalán táplálékkiegészítésnek? Ez a szó sok mindenkit megrémít és egyből asszociál mű és űrkajára, pedig akár lehet egy banán vagy egy plusz étkezés is, amivel kiegészítjük a megnövekedett energiaszükségletünket. Viszont a sportolás alatt és ez legyen akár gyerek akár felnőtt mégsem adhatunk párizsis szendvicset a sportolás alatt, csak az emésztésünket terheljük vele, erre már vannak rendkívül jó termékek.

A táplálékkiegészítőkkel kapcsolatban is néhány dolgot tisztázni kell:

  • Ez nem a szükséges rossz! Hanem A Szükség!
  • Vannak a táplálékkiegészítők között is olyanok, amik odafigyelnek a természetes alapanyagokra, csak olyan kivitelben tárolják, amivel a sportolás alatt gyorsan juthatsz energiához. Gondolok itt arra hogy verseny alatt nincs idő a táplálékot megemészteni mert azonnali energiára van szükségünk, itt lépnek be ezek a jó minőségű természetes kiegészítők (ezen van a hangsúly).
  • Mi a jobb egy tábla csokit vagy cukros üdítőt venni a gyereknek ami tele van finomított cukorral és még ki tudja mivel vagy egy természetes összetevőkből álló energiaszeletet vagy ellenőrzött összetételű izotóniás italt adni neki? Én biztos az utóbbit választom…

Szóval nem kell tőlük félni csak nézzük meg az összetevőket és bátran alkalmazhatjuk őket. Egy dolog amit nem győzök ilyenkor elmondani ,az mindig a mértékletesség, és a tudatosság a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt!

Miért gondolom azt hogy igen is szükség van a gyerekeknél is táplálékkiegészítésre?

A saját példámból kiindulva, emlékszem, amikor gyerekkoromban a 2órás kosárlabda edzésen, még vizet inni sem engedtek ki minket az öltözőbe. Edzés után fájt mindenünk alig vártuk, hogy bedőljünk az ágyba, pedig egy gyereknek ez nem egy normális érzés… Eltelt azóta kb 20 év és még mindig azt tapasztalom, hogy ugyanezzel a problémával fordulnak hozzám a szülők, hogy a gyerekük az edzésen dekoncentrált és utána  fáradékony. Aztán kis beszélgetés után kiderül, hogy ennek egyértelműen a dehidratáltság és sportolói alultápláltság az oka.

A problémát sok esetben az is okozza, hogy néhány edző (tisztelet a kivételnek) sincs tisztában ennek fontosságával és ez főleg a csapatsportokra igaz. Még egy-egy felnőtt csapatnál is jelentős hiányosságok vannak a fejekben nem, hogy az utánpótlásnál.

Sokszor tapasztalom azt a problémát, hogy a gyerek válogatós és a „pocsék” menzai ebédet nem eszi meg, és már kész is a baj. Az edzésen alul teljesít, így a gyengébb képességűekhez sorolják pedig a sokak által elítélt „táplálékkiegészítéssel” ezen lehetne változtatni.

Gondoljunk csak bele, ha a gyereknél ilyen esetre lenne egy pl.: 100%-ban természetes összetevőket tartalmazó magas energia tartalmú szelet. Míg odaér az edzésre feltölti az energiakészleteit. Higgyük el kipróbáltuk és abszolút működött…

Mire is van szüksége a különböző életkorú sportoló gyereknek?

A gyerekek 8-10 éves korig még csak ismerkednek a sporttal, sokat játszanak, itt még a sportolás alatt a megfelelő folyadékpótlásnál többre nem kell odafigyelni, hiszen a napi megfelelő mennyiségű és minőségű étkezéssel a napi energiaszükségletük megvan.  Szándékosan emeltem ki a mennyiséget és a minőséget, mert ezzel kapcsolatban vannak fenntartásaim.

Először is a mennyiség: Egy rendszeresen sportoló 8-10 éves, aki rengeteget mozog (sportol, játszik, izeg-mozog) a napi 3 étkezéssel még nem biztos ,hogy tudja pótolni az energiaszükségleteit. Ezt érdemes akár kiegészíteni, ami lehet akár a két étkezés között egy-egy gyümölcs elfogyasztása.

Másodszor a minőség: Sajnos tapasztalható, hogy a boltokban kapható élelmiszereknek a zöme erre a megjelölésre alkalmatlan. Párizsis szendviccsel nem lehet megfelelő tápanyagot bevinni a szervezetbe. Figyeljünk oda mit teszünk az asztalra! Igen is nézzük meg a boltban az ételek összetevőit! Ha már gyerekkorban a silány minőségű táplálékkal találkozik a szervezet ne csodálkozzunk ha nem fejlődik megfelelően.

A 11-14 éves gyerekeknél már egy kicsit más a helyzet. Itt már jobban előtérbe kerül a sportolás alatti terhelés is, ami viszont megemelkedett energiaigénnyel is jár.

Itt már használhatjuk bátran az étkezésen felül az izotóniás italokat, elektrolit italokat, akár 1-1 gélt vagy energia szeleteket, majd (idősebbeknél) edzések után a jó minőségű!!! fehérjét is, szigorúan ügyelve a megfelelő mennyiségre.

Egy 14-16 éves szervezet szinte már felnőtt energiaszükséglettel bír, így ott már joggal alkalmazhatóak a különböző táplálékkiegészítők. Persze itt is csak mértékkel, és kalkuláljunk az intenzitással és a sportolással eltöltött idővel!!!

Higgyük el, hogy itt már nagyon is szükség van a megnövekedett energia igények kiegészítésre. Rengeteg alkalommal a csak elektrolitos italokkal már jelentősen lehet javítani a gyerekek sportteljesítményén.

Sok utánpótlás csapattal dolgozunk együtt és a tapasztalat az, hogy a megfelelő kiegészítőkkel és táplálkozással jelentősen javultak  a gyerekek teljesítményei, és ezzel a kedvük is megnőtt a sportolás iránt.

Akkor mit adjunk a gyereknek?

Bár az alább leírtak csak ajánlások, egyes esetek ettől jelentősen is eltérhetnek.

8-10 éves korig:

  • Megfelelő és minőségi rendszeres étkezés,
  • Vitaminok bevitele, természetes vagy ellenkező esetben étrendkiegészítő formájában
  • Sportolásnál elég csak elektrolitos (ásványi anyag) italok használata.
  • Kerüljük a cukrozott készítményeket.

11-13 éves korig:

  • Megfelelő és minőségi rendszeres étkezés,
  • Vitaminok bevitele, természetes vagy ellenkező esetben étrendkiegészítő formájában
  • Sportolásnál emelt terhelésnél alacsony szénhidrát tartalmú italok (fél adag) lazább edzésen csak elektrolitos (ásványi anyag) italok használata.
  • Megemelkedett edzés terhelésnél vagy időnél, előtte fél vagy normál adag energia szelet, vagy elosztva az egész edzésre egy energia gél.

14-17 éves korig:

  • Megfelelő és minőségi rendszeres étkezés,
  • Vitaminok bevitele, természetes vagy ellenkező esetben étrendkiegészítő formájában
  • Sportolásnál emelt terhelésnél szénhidrát tartalmú izotóniás italok lazább edzésen csak elektrolitos (ásványi anyag) italok használata.
  • Megemelkedett edzés terhelésnél vagy időnél, előtte egy energia szelet, vagy óránként egy energia gél.
  • Edzés utáni regenerációhoz jó minőségű fehérje/szénhidrát mix. Max 15-20g fehérjetartalommal!

 

Röviden ennyit szerettem volna megosztani ezzel a témakörrel kapcsolatban. Még sok minden kavarog a fejemben, de a fent leírtak inkább csak egy gondolatébresztőnek születtek meg a fejemből. Én mindenesetre nagyon fontosnak tartom a gyerekek minőségi táplálékkiegészítését, és azoknak a szülőknek, akiknek az elmúlt időszakban tudtunk segíteni azok most nagyon hálásak, mert azóta a gyerekük sokkal nagyobb élvezettel sportol.

Egy nagyon fontos dolgot a végére hagytam:

Ha lehet akkor minden esetben kérjük a szakember segítségét!!!

Jó sportolást mindenkinek!

Találkozunk a versenyen és a pályán! 🙂