High5 SuperCarb’s a tökéletes üzemanyag!
High5 SuperCarb’s a tökéletes üzemanyag!
High5 - 2017-03-27

40 évnyi kutatás bizonyította, hogy a szénhidrát a legalkalmasabb üzemanyag a sportoláshoz. Gyorsabbá tesz, kitartást ad és élvezhetõvé teszi a sportot. Sajnálatos módon azonban a szervezet szénhidrátraktára viszonylag kicsi és gyorsan kimerül edzés vagy versenyzés alatt. Maximalizálni az izmokba juttatható szénhidrátmennyiséget, a leghatékonyabb dolog, amit tehetsz, hogy növeld a teljesítményedet. Minél több szénhidrátot juttatsz a szervezetedbe edzés alatt, annál kevesebbet használsz a szervezeted szénhidrát-raktáraiból és annál tovább tudsz gyorsabban, több ideig edzeni. Sportolóként körülbelül 400 gramm szénhidrát raktározódik a szervezetedben, ennek körülbelül a fele használható fel az izmok számára üzemanyagként.

Mekkora különbséget jelent az edzés közbeni szénhidrátutánpótlás?

Ha 100 gramm szénhidrátot tudsz feldolgozni óránként, egy 3 órás verseny alatt, az izmaid további 300 gramm szénhidrátot tudnak felhasználni üzemanyagként. Ez majdnem megduplázza a szervezeted szénhidrátraktárát. Tehát láthatod, a sportitalok fogyasztása messze a legnagyobb elõny, amit versenyzés és edzés közben biztosíthatsz magadnak. A hagyományos sportitalokkal azonban körülbelül csak 60 gramm szénhidrátot tudsz pótolni szájon át történõ fogyasztással óránként. Ha ennél többet szeretnél bevinni, akkor gyomor- vagy egyéb problémákat tapasztalhatsz. Talán már te is tapasztaltad ezt! A SuperCarb’s segítségével viszont a szervezeted több szénhidrátot tud feldolgozni óránként, sokkal többet, és ez dupla elõny. Elõször is, a többlet szénhidrát több vizet hordoz, másodszor a benne lévõ szénhidrát olyan gyorsan szívódik fel, hogy nem tud gyomorpanaszokat vagy más problémát okozni.

Hogy mûködik a SuperCarb’s?

A legtöbb sportitalok tipikusan 5-6% közötti szénhidráttartalommal rendelkeznek. Nem is olyan régen felfedezték, hogy az egyik féle szénhidrát, a Glükóz-polimerek (úgy is ismerheted, mint maltodextrin) jobbak a felszívódás szempontjából, mint az azelõtt használtak. A glükóz-polimereken alapuló sportitalok 15 éve váltak elérhetõvé. A sportitalok ettõl kezdve akár 8-10% szénhidrátot is tartalmazhattak, bármi negatív hatás nélkül a gyomorra, vagy a szervezetre. A High5 volt az elsõ olyan cég aki maltodextrint használt, méghozzá a többszörösen kitüntetett Energy Source termékcsaládban.

Két szûk keresztmetszet is van, ami akadályozza, hogy a szénhidrát elérje a dolgozó izmaidat. Elõször is fontos leszögeznünk, hogy a maximális szénhidrátfelvétele a szervezetednek óránként, nem azonos azzal, amit el tudsz fogyasztani. Nagyon nagy mennyiséget is képes vagy megenni, azonban a szervezeted óránként ebbõl csak kis mennyiséget tud feldolgozni.

Szóval lássuk a működést…

Az, hogy milyen gyorsan szívódik fel a sportital a gyomorból, többé nem lehet akadály abban, hogy a szénhidrát az izmaidhoz jusson. Az igazi akadály sokkal mélyebben, az emésztõrendszerben keresendõ. Amikor hagyományos sportitalt fogyasztasz, a szénhidrátok (glükóz-polimerek) lebomlanak, a szádban lévõ enzimek hatására, a gyomor és a vékonybél pedig glükózzá alakítja. Ezután a glükóz a vékonybélen keresztül felszívódik a testbe egy brush border-nek hívott helyen (azért hívják így, mert úgy néz ki, mint egy szõrös kefe). Két glükóz-szállító, az SGLT1 és a GLUT2 a brush border-en átszállítja a glükózt a véráramba. Úgy tudod elképzelni, mint ahogy az emberek mozognak a forgóajtónál. Ahogy magad elé képzeled, van egy felsõ limit, hogy hány ember tud keresztüljutni az ajtón. Ugyanilyen módon, a glükózszállítás is maximalizálva van, körülbelül 60 grammra óránként. Szerencsére van egy teljesen független „ajtó”. Ez egy fruktóz szállító, amit GLUT5-nek neveznek. A SuperCarb’s úgy mûködik, hogy megadja a maximális 60 grammnyi glükózt, amit még a glükózszállító enzimek tudnak kezelni, de nem többet, viszont hozzáadtunk fruktózt is, amit a független fruktózszállítók tudnak kezelni. Az eredmény: Sokkal több szénhidrát szívódik fel a szervezetedbe, közvetlenül az izmokhoz, és gyorsabban kiürül a gyomorból és a vékonybélbõl, megakadályozva így a gyomorproblémákat.

Az alábbi képen jobban is tanulmányozhatod a folyamatot.

Van valami, amit mindig megkérdeznek tõlunk, mégpedig hogy: „A fruktóz nem okoz gyomorproblémákat?” Ez igaz, ha önmagában fogyasztod, azonban ha jó arányban keverjük a glükózzal, a kettõ keveréke még a glükóznál is kevesebb gyomorproblémát okoz. Az összes eddigi tanulmány és kísérlet ezt bizonyítja.

Tehát abben rejlik a SuperCarb’s elõnye, hogy maximalizáljuk a glükózbevitelt a glükóz-szállítók segítségével (a hatékonyságukat azonban növeljük különbözõ elektolitekkel), és emellett kihasználjuk a „hátsó ajtót”, hogy fruktózt juttassunk a szervezetedbe.

„Ennyire egyszerû?” – „IGEN!”

„Jó ötlet, de hogyan tudom, hogy igazán mûködik?”

Hát úgy, hogy követtünk valamit, amit C13-nak hívnak és természetesen tartalmazza minden étel. A C13 egyik része a szénhidrátnak az italban. Felszívódik a szervezetedbe a szénhidráttal együtt és eljut az izmokhoz. Amikor a szénhidrát elég a szervezetedben, a C13 felszabadul és kijut a szervezetedbõl a lélegzettel. Mérni lehet a C13 tartalmát a lélegzetednek, ami megmutatja, hogy mennyi szénhidrát szívódik fel és használódik el üzemanyagként. Ezt megtettük az összes sportolóval a tesztjeinkben! Ezzel a módszerrel direkt módon tudjuk mérni, hogy mennyi szénhidrátot használnak el az izmaid.

Miért is fontos még a szénhidrát bevitel?

A két legnagyobb teljesítménycsökkentõ dolog a szénhidrátkimerülés és a dehidratáció. 2%-nyi cukorveszteség a testsúlyhoz viszonyítva 10%-nyi teljesítménycsökkenést eredményez egy versenyen. A legnagyobb elõnye a SuperCarb’s-nak, hogy gyorsabban képes folyadékot szállítani a szervezetbe, mint bármely más energiaital. Két ok miatt: Amikor a szénhidrát felszívódik a keringésbe, magával hordoz vizet is. Minden 1g CH 3g folyadékot hordoz. Tehát ha több Super Carb’s szénhidrát italt fogyasztasz, ennek eredményeképpen több vizet is visz magával. A hozzáadott elektrolitek tovább növelik a glükóztranszporterek hatékonyságát és így a felszívódó víz mennyiségét növelik, továbbá pótolják az izzadsággal elvesztett elektroliteket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Biztonsági ellenőrzés *